سود ۴۰ میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا از دانشجویان خارجی

آمریکا سال‌هاست به‌عنوان مقصد نخست دانشجویان بین‌المللی در دنیا شناخته می‌شود و با امتیازهایی که دارد توانسته دانشجویان زیادی را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کند. به گزارش ceoworld، تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا در سال ۲۰۲۳ به حدود یک میلیون و ۵۷ هزار و ۱۸۸ نفر رسید که در مقایسه با ۹۴۸ هزار و ۵۱۹ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۲، با ۱۱.۴۶ درصد رشد روبه‌رو شده است. آمریکا درمجموع، ۱۷ درصد از کل دانشجویان دنیا را به خود جذب کرده است. بیشترین کشورهایی که دانشجویان خارجی به آمریکا اعزام می‌کنند، چین، هند و کره‌جنوبی‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در یک دهه گذشته جمعیت دانشجویان بین‌المللی در دنیا به‌طور قابل توجهی رشد داشته است. پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در اوایل سال جاری نشان داده بود که کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۴ شاهد تغییر قابل‌توجهی از جریان دانشجویی باشد. تمایل بالای دانشجویان خارجی برای تحصیل در سایر کشورها باعث شده بسیاری از کشورها سیاست‌های جدید یا اصلاح‌شده‌ای را به‌منظور جذب دانشجویان به مؤسسات خود اتخاذ کنند. این تغییر سیاست روندهای در حال توسعه در جابه‌جایی دانشجویان، به‌ویژه به سمت بازارهای غیرسنتی را سرعت می‌بخشد. در سال ۲۰۲۳، قریب‌به شش میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در کل دنیا مشغول تحصیل بودند که با تعداد دانشجویان خارجی در سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند. چهار بازار بزرگ جذب دانشجویان بین‌المللی در دنیا استرالیا، کانادا، انگلیس و آمریکایند و به‌طور تقریبی حدود ۴۴ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی را در سال ۲۰۲۳ به خود جذب کرده بودند که این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد بوده است. این تعداد بالای دانشجویان خارجی در کشورها و هزینه‌هایی که در کشورهای مقصد می‌کنند، طبیعتا بر رشد اقتصادی این کشورها تأثیر داشته و درآمد بالایی را نصیب آنها می‌کند که سهمی از GDP کشورهای مقصد را به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برای تأمین هزینه‌های دانشگاهی و تأمین بودجه‌های پژوهشی خود به شهریه‌های دریافت‌شده از سوی دانشجویان بین‌المللی سایر کشورها وابستگی دارند.

آورده ۴۰ میلیارد دلاری یک میلیون دانشجویان خارجی برای آمریکا

آمریکا سال‌هاست به‌عنوان مقصد نخست دانشجویان بین‌المللی در دنیا شناخته می‌شود و با امتیازهایی که دارد توانسته دانشجویان زیادی را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کند. به گزارش ceoworld، تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا در سال ۲۰۲۳ به حدود یک میلیون و ۵۷ هزار و ۱۸۸ نفر رسید که در مقایسه با ۹۴۸ هزار و ۵۱۹ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۲، با ۱۱.۴۶ درصد رشد روبه‌رو شده است. آمریکا درمجموع، ۱۷ درصد از کل دانشجویان دنیا را به خود جذب کرده است. بیشترین کشورهایی که دانشجویان خارجی به آمریکا اعزام می‌کنند، چین، هند و کره‌جنوبی‌اند. این تعداد دانشجوی بین‌المللی با تزریق بیش از ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا و حمایت از بیش از ۳۶۸ هزار شغل، سهم اقتصادی قابل‌توجهی دارند. هزینه‌های آنها بسیار فراتر از شهریه‌های دانشگاهی بوده و هزینه اجاره مسکن و تغذیه را نیز دربرمی گیرد. آموزش عالی به یکی از صادرات برتر آمریکا تبدیل شده و طبق دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا به‌عنوان دهمین صادرات پیشرو در رتبه‌بندی قرار گرفته است. این عنوان صادراتی درواقع واردات دانشجویان بین‌المللی را شامل می‌شود که منابع مالی آن وارد اقتصاد آمریکا می‌شود. نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در سال ۲۰۲۳ به رقمی بالغ بر ۲۷ هزار و ۳۶۰ میلیارد دلار رسید و لقب بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرد. با توجه به تزریق ۴۰ میلیارد دلاری دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد آمریکا، سهم درآمد حاصل از دانشجویان خارجی در آمریکا از GDP این کشور حدود ۰.۱۴ درصد است. بوستون با بیش از ۵۰ کالج، بیش از ۶۰ هزار دانشجوی بین‌المللی خود بهره می‌برد و تقریبا دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به این منطقه کمک می‌کند. فیلادلفیا نیز مزایای اقتصادی بالایی دارد و رتبه پنجم را در آمریکا در جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و در پاییز ۲۰۲۴ حدود ۱۷ هزار دانشجوی بین‌المللی را به خود جذب کرده است. درحالی‌که دانشکده‌های خصوصی معتبر دانشجویان بسیاری را جذب می‌کنند، دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی مقصد اصلی برای دانشجویان بین‌المللی‌اند.

سهم ۰.۵۱ درصدی دانشجویان خارجی در GDP انگلیس

تعداد دانشجویان بین‌المللی در انگلیس در سال تحصیلی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ به حدود ۷۵۸ هزار و ۸۵۵ نفر رسید که ۹۵ هزار و ۵۰۵ نفر از آنها از اتحادیه اروپا و ۶۶۳ هزار و ۳۵۵ نفر از آنها نیز از خارج از اتحادیه اروپایند. سهم انگلیس از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی دنیا ۱۱ درصد است. تعداد دانشجویان خارجی انگلیس در مقایسه با سال گذشته ۱۳.۲۸ درصد رشد نشان می‌دهد. تعداد دانشجویان خارجی در انگلیس در سال ۲۰۱۸- ۲۰۱۷ حدود ۲۵۴ هزار نفر بود که در پنج سال گذشته رشد چشمگیری را نشان می‌دهد به‌طوری که حدود ۴۵۹ هزار و ۲۰۰ دانشجوی خارجی به این آمار اضافه شده است. غالب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های انگلیس از کشورهای چین، هند و نیجریه‌اند. حضور دانشجویان خارجی در انگلیس به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده و درآمد این کشور از دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که ۲۳ درصد از کل درآمد دانشگاه‌ها و آموزش عالی انگلیس را تشکیل می‌دهد. این نرخ در اواسط دهه ۱۹۹۰ حدود پنج درصد بود که با رشد ۱۸ درصدی روبه‌رو شده است. تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال ۲۰۲۳ به رقمی بالغ بر سه هزارمیلیارد دلار برآورد شده است که سهم درآمد دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان بین‌المللی حدود ۱.۶ درصد است. ارزش حاصل از دانشجویان بین‌المللی در انگلیس در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸ میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار بوده است.

سهم درآمدی ۱.۵ درصدی GDP کانادا از دانشجویان خارجی

کانادا از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی سومین کشور در دنیا به شمار می‌رود و سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۶۰ هزار و ۲۳۰ نفر بوده که در مقایسه با ۵۵۲ هزار و ۵۸۰ نفر در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۹.۴۸ درصدی روبه‌رو شده است. بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی از کشورهای هند، چین و فرانسه در این کشور تحصیل می‌کنند. این تعداد دانشجوی خارجی در ۲۴۶ هزار و ۳۱۰ شغل فعالیت می‌کنند که رقمی بالغ بر هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد مالیاتی را در سال ۲۰۲۲ از آن این کشور کرده‌اند. این میزان در سال ۲۰۲۲، بعد از افت شدید در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دنبال اعمال محدودیت‌ها به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا در دنیا، به بالاترین حد خود رسیده بود. تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که سهم درآمدی اقتصاد کانادا از دانشجویان خارجی با توجه به رشد تعداد آنها، در حال افزایش است به‌طوری که درآمد آن از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است که میانگین رشد سالانه ۱۵.۷ درصدی را شامل می‌شود. هند با ۳۱۹ هزار و ۱۳۰ دانشجو در سال ۲۰۲۲، بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را در کانادا به خود اختصاص داده است. نرخ تولید ناخالص داخلی کانادا در سال ۲۰۲۳ حدود دو میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار گزارش شده است. کل درآمد حاصل از دانشجویان بین‌المللی در کانادا، ۱.۵ درصد از GDP این کشور را از آن خود کرده است.

درآمد ۵/۵ میلیارد دلاری فرانسه از دانشجویان خارجی

فرانسه با سهم ۶ درصدی از کل دانشجویان بین‌المللی دنیا، به‌عنوان چهارمین مقصد بزرگ برای دانشجویان سایر کشورها شناخته می‌شود. تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در فرانسه در سال ۲۰۲۳ به ۴۳۰ هزار و ۴۶۶ نفر رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با ۴.۵ درصد رشد همراه و این میزان افزایش در بازه پنج‌ساله ۱۷ درصد بوده است. بیشترین دانشجویان خارجی در این کشور از کشورهای مراکش، الجزیره و چینند. درمجموع ۱۴ درصد از کل دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند که نسبت به سال گذشته نسبتا ثابت باقی مانده است. تعداد دانشجویان مراکشی در این کشور برای دومین سال پیاپی با افت ۴ درصدی روبه‌رو بوده و درمقابل، الجزیره که دومین کشور با سهم بالای دانشجویان بین‌المللی در فرانسه است، در سال ۲۰۲۳ با رشد ۷ درصدی همراه بوده است. تعداد دانشجویان خارجی چینی نیز بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی با افزایش ۶ درصدی روبه‌رو بوده است. نرخ GDP کانادا در سال ۲۰۲۳ حدود دوهزار و ۳۷۹ میلیارد دلار برآورد شده است. به‌طور متوسط، دانشجویان بین‌المللی در فرانسه ۸۶۷ یورو در ماه هزینه می‌کنند که ۴۸ درصد آن سهم اجاره مسکن، ۲۱ درصد سهم هزینه‌های روزمره زندگی است. آنها به‌طور متوسط ۲۸۲۲ یورو شهریه پرداخت می‌کنند. درمجموع دانشجویان بین‌المللی در فرانسه پنج‌میلیارد یورو (پنج‌میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار) به اقتصاد این کشور تزریق می‌کنند. با توجه به نرخ سه‌هزار و ۸۴۴ میلیارد دلاری GDP فرانسه در سال ۲۰۲۳، سهم درآمد فرانسه از دانشجویان بین‌المللی، ۰.۱۴ درصد است.

سهم ۱.۸ درصدی درآمد دانشجویان خارجی در GDP استرالیا

استرالیا هم با سهم ۶ درصدی مشابه فرانسه در رده پنجم دنیا از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. در سال ۲۰۲۳ قریب‌به ۳۶۱ هزار و ۲۴۷ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های استرالیا مشغول به تحصیل بودند که در مقایسه با ۳۶۳ هزار و ۸۵۹ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۲ با افت ۰.۷۲ درصدی روبه‌رو شدند. بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در استرالیا از کشورهای چین، هند و نپال و پس از آن کلمبیا و فیلیپینند. چینی‌ها ۲۲ درصد، هندی‌ها ۱۷ درصد و نپال ۸ درصد دانشجویان بین‌المللی این کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند. دولت استرالیا تقریبا ۶۰۰ هزار ویزای دانشجویی در سال مالی ۲۰۲۳ اعطا کرد که جهش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته داشته است. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، در سال ۲۰۲۳، کل دانشجویان بین‌المللی حدود ۳۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور تزریق می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا برای تأمین بودجه‌های پژوهشی به شهریه‌های دریافتی از دانشجویان بین‌المللی وابسته‌اند. به‌رغم تمایل بالایی که برای تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های استرالیا وجود دارد، سیاست‌های بازنگری شده، کمک‌هزینه‌های ویزای دانشجویی در استرالیا در سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل‌توجهی تا ۳۱ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است. کل نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) استرالیا در سال ۲۰۲۳ قریب‌به هزار و ۷۲۴ میلیارد دلار برآورد شد که سهم درآمدهای حاصل از دانشجویان بین‌المللی حدود ۱.۸ درصد گزارش‌شده است.

درآمد ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آلمان از دانشجویان بین المللی

آلمان با سهم ۶ درصدی ششمین کشور دنیا از نظر دربرگیری دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌رود. طبق آمار، در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴۹ هزار و ۴۳۸ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند که در مقایسه با ۳۲۴ هزار و ۷۲۹ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷.۶۱ درصدی روبه‌رو شده است. چین، هند و سوریه بالاترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را به آلمان اعزام کردند. کیفیت بالای دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی و مزیت‌هایی که در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد، اصلی‌ترین دلیل گرایش دانشجویان سایر کشورها به تحصیل در این کشور است. آلمان ازجمله کشورهایی است که با ایجاد فرصت‌های شغلی پرسود و پردرآمد برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مقصد بسیاری از دانشجویان از اقصی‌نقاط دنیاست و مهندسی مکانیک و مراقبت‌های بهداشتی پرتقاضاترین مشاغل در این کشور محسوب می‌شوند. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست، از این رو با تقاضای بالا برای متخصصان حرفه‌ای، فضای بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان حوزه بازرگانی فراهم می‌کند. کل دانشجویان بین‌المللی قریب‌به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور تزریق می‌کنند. با توجه به موقعیت برتر اقتصادی آلمان، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ به رقمی بالغ‌بر چهارهزار و ۱۸۰ میلیارد دلار رسید. میزان درآمد آلمان از دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۳، سهم ۰.۱۴ درصدی از کل GDP این کشور را به خود اختصاص داد.

تزریق ۲ میلیارد دلاری دانشجویان خارجی به اقتصاد روسیه

روسیه هفتمین مقصد پرطرفدار دانشجویان بین‌المللی در دنیاست که جذب دانشجو در این کشور در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است. این کشور با توجه به حدود ۴۵۰ دانشگاه دولتی که در اختیار دارد و ۱۷۵۰۰ رشته مختلفی که به دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع بالا ارائه می‌دهد، فرصت خوبی را برای تحصیل دانشجویان دنیا در تمام مقاطع تحصیلی فراهم کرده است. با توجه به اینکه متقاضیان، معمولا شهرت و جایگاه دانشگاه‌های کشور مقصد را در اولویت‌های خود برای تحصیل قرار می‌دهند، دانشگاه‌های روسیه بسیاری از این امتیازها را در اختیار دارند و علاوه‌بر آن، در میان سایر کشورهای برتر از نظر تحصیلی، روسیه نسبتا کشور مقرون‌به‌صرفه‌ای به‌ویژه برای تحصیل دانشجویان خارجی از نظر هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر اینها دانشگاه‌های روسیه امکانات و امتیازهای متنوعی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. تعداد دانشجویان خارجی در این کشور ۲۸۲ هزار و ۹۲۲ نفر در سال ۲۰۲۳ بود که در مقایسه با ۲۶۲ هزار و ۴۱۶ دانشجوی خارجی در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷.۸۱ درصدی همراه بوده است. قزاقستان، چین و ازبکستان بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در روسیه تشکیل می‌دهند. با توجه به هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجویان خارجی در روسیه، این تعداد دانشجو حدود دومیلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. با توجه به رقم هزار و ۸۸۰ میلیارد دلاری GDP روسیه در سال ۲۰۲۳، درآمدهای حاصل از دانشجویان بین‌المللی سهم ۰.۱۰ درصدی از GDP این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 60607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha